Η Πράσινη Μετάβαση ως κυρίαρχο θέμα

Ολοκληρώθηκε η κορυφαία διεθνής ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2024» στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, αναδεικνύοντας την δυναμική της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας και ναυτιλίας.

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου  συμμετείχε στη  ναυτιλιακή  έκθεση  Ποσειδώνια 2024,  με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να ανοίγει την Διεθνή Έκθεση, την οποία υποδέχθηκαν φορείς της ναυτιλίας αλλά και όλοι οι σχετιζόμενοι με τον κλάδο φορείς, ρυθμιστικές αρχές, υπουργοί, παγκόσμιοι  αναλυτές και ακαδημαϊκοί.

Η Πράσινη μετάβαση, η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες, οι γεωπολιτικές εντάσεις, ήταν από τα βασικά θέματα συζητήσεων που πραγματοποιήθηκαν στα φετινά Ποσειδώνια, τα οποία ολοκληρώθηκαν με ρεκόρ συμμετοχής.

Η δυναμική συμμετοχή του ΟΛΗ ενισχύθηκε από την ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου κ. Μηνά Παπαδάκη κατά την παρουσίαση της εκδήλωσης της ΕΛΙΜΕ «Λιμάνια : Ασφάλεια, Τεχνολογία και Περιβάλλον»

Αναφερόμενος ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Μηνάς  Παπαδάκης στις  γεωπολιτικές εξελίξεις και  στην κλιματική αλλαγή τόνισε την ενεργειακή στροφή προς το Υδρογόνο όπου ο ρόλος του είναι καθοριστικός με πολλαπλές δυνητικές χρήσεις αλλά  και με περιορισμούς.

Κάνοντας μία ιστορική αναδρομή αναφέρθηκε ότι από το 1932  το Υδρογόνο χρησιμοποιήθηκε σε μεταφορές  και συγκεκριμένα σε αερόπλοιο εκτελώντας 10 πτήσεις, συνδέοντας την τότε Γερμανία με  ΗΠΑ έως το 1937,  όπου  στη συνέχεια  πάγωσε λόγω ατυχήματος.  

poseid1

Όμως οι συνθήκες και οι τεχνολογίες από τότε  έχουν αλλάξει, ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση στην εποχή της απανθρακοποίησης, την νέα εποχή του υδρογόνου των εναλλακτικών καυσίμων  με παραγωγή ενέργειας από ήπιες μορφές.   Σε αυτό το νέο περιβάλλον  τα λιμάνια καλούνται να μετασχηματιστούν από χώρους  διαχείρισης επιβατών  και εμπορευμάτων σε χώρους παραγωγής και αποθήκευσης και διακίνησης ενέργειας και εναλλακτικών καυσίμων και εδώ έρχεται το υδρογόνο να παίξει σημαντικό ρόλο  στη ναυτιλία όπου οι ανάγκες είναι τεράστιες. Αναφέρεται ότι μέχρι το 2030 η Ευρωπαϊκή Ενωση θα χρειαστεί περίπου  20 μεγατόνους  εκ των οποίων οι 10 μεγατόνοι θα προέρθουν από Αφρική, Μέση Ανατολή  και Βραζιλία.

Μέσα από την Ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΗ κ. Μηνά Παπαδάκη τέθηκαν κρίσιμα ζητήματα, προκλήσεις και προοπτικές που πρέπει να αντιμετωπιστούν όπως ποιος θα είναι ο τρόπος  διάσπασης του υδρογόνου (διαδικασία ηλεκτρόλυσης), ο  τρόπος  μεταφοράς του, αγωγοί ή καράβια και σε αυτό το σημείο τονίζεται η στρατηγική θέση της Ελλάδος και ο κομβικός ρόλος των λιμανιών.

posid3

Ένα άλλο θέμα  αφορά το κόστος Υδρογόνου το οποίο αναμένεται αρκετά υψηλό αλλά και οι υποδομές με την δημιουργία δικτύων διακίνησης και σταθμών ανεφοδιασμού  καθώς επίσης και το ρυθμιστικό πλαίσιο  με την καθιέρωση κανόνων που καθορίζουν την χρήση του. Παράλληλα η  χωροταξία των λιμανιών που είναι κοντά στον αστικό ιστό αποτελεί ένα άλλο ζήτημα για την δημιουργία εγκαταστάσεων.

Ένα άλλο ζήτημα που εγείρεται είναι ο ρόλος των λιμανιών. Θα αγοράζουν τα λιμάνια υδρογόνο ή θα παράγουν αυτό αποτελεί  ένα άλλο μεγάλο θέμα  όπως επίσης σημαντικό θέμα αποτελεί και η χρηματοδότηση αλλά και η διευθέτηση εκπαιδευμένου προσωπικού με δεξιότητες και ικανότητες.

H παρουσίαση του Υδρογόνου ως εναλλακτικό καύσιμο από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΗ κ. Μηνά Παπαδάκη στην φετινή έκθεση των Ποσειδωνίων, αντικατοπτρίζει το μέγεθος των προκλήσεων για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία αλλά και τις δυσκολίες πρόσβασης σε αυτήν.