Συνέντευξη του Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου κ. Μηνά Παπαδάκη στην Ναυτεμπορική
ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου να οδηγηθεί στην πράσινη εποχή, αλλά και να μετεξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο κρουαζιέρας στην ανατολική Μεσόγειο ανέλυσε, μιλώντας στη «Ν»,ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης. «Για εμάς η κρουαζιέρα είναι ένας βασικός πυλώνας ανάπτυξης του λιμανιού και της τοπικής οικονομίας και ήμασταν το πρώτο λιμάνι το 2020 που επανεκκίνησε την κρουαζιέρα στην ανατολική Μεσόγειο για δύο μήνες, αναλαμβάνοντας το ρίσκο μπροστά στην πανδημία», τονίζει, και αναφέρει ότι Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου μαζί με τον δήμο σχεδιάζουν το επόμενο βήμα,που είναι η πιστοποίηση του λιμανιού και της πόλης ως αειφόρου προορισμού. Αναφέρει ότι φέτος στο λιμάνι Ηρακλείου αναμένονται τουλάχιστον 233 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων τα 23 θα πραγματοποιούν home port, ενώ εκτιμά ότι αριθμός αφίξεων επιβατών κρουαζιέρας θα ξεπεράσει τους 250.000.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, το 2021 στο Ηράκλειο της Κρήτης αφίχθησαν 118 κρουαζιερόπλοια με 119.930 επιβάτες, το 2020 24 κρουαζιερόπλοια με 19.998 επιβάτες, ενώ 204 κρουαζιερόπλοια με 307.043 επιβάτες αφίχθησαν το 2019.
Αναφορικά με το εμπορικό λιμάνι, ο κ. Παπαδάκης τονίζει ότι αυτό εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας σε εισαγωγές και εξαγωγές και δεν λειτουργεί ως λιμάνι μεταφόρτωσης, καθώς αυτό θα απατούσε σύνδεση με σιδηρόδρομο και συνέργειες με άλλα λιμάνια. «Αυτό δεν ξέρουμε προς το παρόν, αν ο νέος ιδιοκτήτης του λιμανιού που θα προκύψει από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ θα θελήσει να το αλλάξει στο μέλλον», προσθέτει. Επισημαίνει πάντως ότι τα επόμενα χρόνια στο λιμάνι του Ηρακλείου αναμένεται αύξηση της εμπορευματικής κίνησης λόγω της κατασκευής δύο μεγάλων έργων στην Κρήτη. Το ένα αφορά την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι και το άλλο την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα, που αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του 2022.
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης, στο Καστέλι θα αντικαταστήσει το εδώ και χρόνια κορεσμένο «Ν. Καζαντζάκης » στο Ηράκλειο και θα είναι το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αεροδρόμιο στην Ελλάδα, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως, κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Το λιμάνι του Ηρακλείου προσέγγισαν το 2019 συνολικά 39 πλοία με χύδην φορτία, 36 το 2020 και 42 το 2021. Από τις αρχές του 2022 έως σήμερα το λιμάνι έχουν προσεγγίσει τουλάχιστον 20 πλοία με χύδην φορτία.
Αναφορικά με την επιβατική κίνηση ο κ. Παπαδάκης συμπληρώνει ότι η γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο είναι μια γραμμή της Μεσογείου που δεν είναι μόνο εποχιακή, αλλά έχει αυξημένη κίνηση όλο τον χρόνο και με εμπορεύματα και επιβάτες. Τονίζει ότι τα έσοδα του Οργανισμού επλήγησαν σημαντικά τα δύο χρόνια της πανδημίας, αφού το 2020 υπήρξε μείωση περίπου 52 % στα τέλη των επιβατών από τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε σχέση με το 2019 (π.χ. έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας ), ενώ το 2021 σημειώθηκε πτώση 36,7 % στα τέλη επιβατών σε σχέση με το 2019. Επισημαίνει πάντως ότι στις μεταφορές σχημάτων τα πράγματα ήταν καλύτερα το 2020, αφού υπήρξε μείωση μόνο 16,8 %, ενώ το 2021 σημειώθηκε αύξηση. Συνολικά από το λιμάνι του Ηρακλείου το 2020 διακινήθηκαν 717.731 επιβάτες, ενώ το 2021 864.052 επιβάτες.
Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ του λιμένα Ηρακλείου, όπως επισημαίνει στη «Ν» ο CEO του ΟΛΠ, Μηνάς Παπαδάκης, δίνει προτεραιότητα στην κλιματική κρίση και στην πράσινη μετάβαση του λιμανιού, δίνοντας μεγάλη σημασία στις περιβαλλοντικές επιδόσεις, αλλά και στην προσπάθεια μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμένα, καθώς αυτό βρίσκεται κοντά στον αστικό ιστό.
«Ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για συγκεκριμένα έργα που θα γίνουν μετά την ιδιωτικοποίηση, όπως η ολοκλήρωση σχεδιασμού εγκαταστάσεων δεξαμενών LNG που απ ' ό,τι φαίνεται, μαζί την E-LNG και το Bio-LNG, θα είναι ένα καύσιμο που πιθανότατα θα επικρατήσει παράλληλα με το υδρογόνο και τα άλλα οικολογικά καύσιμα», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ. Επισημαίνει ότι το Ηράκλειο, που είναι λιμάνι κρουαζιέρες, θα μπορεί να τροφοδοτεί και κρουαζιερόπλοια με LNG που ναυπηγούνται τώρα.
«Το δεύτερο και κυριότερο», επισημαίνει, «είναι η μεγάλη συμβολή του λιμανιού του Ηρακλείου στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και στη δυνατότητα ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των πλοίων, το λεγόμενο cold ironing».
«Εμείς,ο Οργανισμός Λιμένα, συμμετέχουμε στο πρόγραμμα electric port, που μας χρηματοδοτεί με 1,2 εκατ. τον σχεδιασμό εγκαταστάσεων, ενώ οι σχετικές μελέτες θα ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο του 2023 και η υλοποίηση του έργου θα χρειασθεί περίπου μία διετία», τονίζει.
Δηλώνει ότι το σχετικό έργο κοστολογείται σε περίπου 15 εκατ. ευρώ, ενώ προβλέπονται και σχετικά κονδύλια από την Ε.Ε. που το ύψος της επιδότησης μπορεί να φθάσει το 80% με 85%.