Σε νέα φάση οδηγείται ο Οργανισµός Λιµένα Ηρακλείου, µε τον διαγωνισµό από το ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου µετοχών του 67% του Οργανισµού Λιµένα Ηρακλείου να τρέχει µε γρήγορους ρυθµούς και το ιδιαίτερα αυξηµένο επενδυτικό ενδιαφέρον να εκφράζεται από 8 επενδυτικά σχήµατα. Ο Διευθύνων Σύµβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης, τόνισε ότι το ρίσκο της έναρξης της κρουαζιέρας δικαίωσε τον Οργανισµό, σηµειώνοντας µεγάλη αύξηση στις αφίξεις επισκεπτών, ενώ επεσήµανε την ανάγκη για άµεση δράση στη µείωση των εκποµπών αερίων θερµοκηπίου, µέσω των νέων επενδύσεων στο cold ironing.
- Ποιες είναι οι κύριες δραστηριότητες του λιµένα Ηρακλείου;
Το λιµάνι του Ηρακλείου είναι ένα πολυθεµατικό λιµάνι, το οποίο αναπτύσσει όλες τις δραστηριότητες: ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, εµπορικό τµήµα –κυρίως για την τοπική αγορά– και θαλάσσιο τουρισµό µέσω της µαρίνας. Το µεγαλύτερο κοµµάτι των εσόδων του ΟΛΗ –κοντά στο 45%– προέρχεται από την ακτοπλοΐα, καθότι έχουµε τη γραµµή σύνδεσης Πειραιάς-Ηράκλειο, που είναι µία από τις λίγες γραµµές στη Μεσόγειο οι οποίες δεν είναι εποχιακές. Έχουµε κίνηση δηλαδή επιβατών, φορτηγών και οχηµάτων όλο τον χρόνο και δίνουµε ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό το τµήµα του λιµανιού.
- Πώς προχωρά ο διαγωνισµός πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου µετοχών του ΟΛΗ;
Ο εν εξελίξει διαγωνισµός ιδιωτικοποίησης θα αλλάξει τα δεδοµένα. Αυτή τη στιγµή έχουµε εισέλθει στη β' φάση, η οποία θα οδηγήσει στην υποβολή των δεσµευτικών οικονοµικών προσφορών. Μετά και τις τελευταίες ανακοινώσεις, προχωρούν τα 8 από τα 9 αρχικά σχήµατα τα οποία είχαν εκδηλώσει καταρχήν ενδιαφέρον και περιµένουµε τις δεσµευτικές προσφορές. Δεν έχουµε το ακριβές timing, αλλά είναι προς το τέλος του έτους. Ο διαγωνισµός θα θυµίσει τιτανοµαχία, γιατί έχουµε αρκετά σηµαντικούς παίκτες, όπως τον Όµιλο Grimaldi, την Attica Group µε τον Ελλάκτωρ, τους δύο, δηλαδή, βασικούς µας πελάτες στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Ακολουθούν ο ΟΛΘ, η Globalports, που είναι ένας µεγάλος διεθνής παίκτης λιµανιών, και άλλα µικρότερα σχήµατα. Πιστεύω ότι θα πάει καλά ο διαγωνισµός και το τίµηµα θα βγει υψηλά. Μάλιστα, αν δούµε ότι στην Καβάλα για µία προβλήτα δόθηκε τίµηµα κοντά στα 34 εκατοµµύρια, εκτιµώ ότι στο Ηράκλειο θα πάει πολύ πιο ψηλά.
Εν πολλοίς, αυτό που θα κρίνει την έκβαση και το τίµηµα είναι ότι ο διαγωνισµός του Ηρακλείου θα ακολουθήσει αυτόν της Ηγουµενίτσας. Η σειρά στους διαγωνισµούς ιδιωτικοποιήσεων είναι τα λιµάνια της Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Ηγουµενίτσας και, τέλος, του Ηρακλείου. Το λιµάνι του Ηρακλείου σηµειώνει παρόµοια µεγέθη µε το λιµάνι της Ηγουµενίτσας και στα έσοδα και στην κερδοφορία, ενώ και κάποια από τα ενδιαφερόµενα επενδυτικά σχήµατα είναι κοινά. Νοµίζω ότι όποιον χάσει την Ηγουµενίτσα θα τον δούµε να "χτυπάει" πολύ πιο επιθετικά το λιµάνι του Ηρακλείου. Και µε αυτόν τον τρόπο θα κυµανθεί και το ύψος του τιµήµατος.
- Ποιες είναι οι προτεραιότητες της διοίκησης του ΟΛΗ;
Έχουµε σταθερό προσανατολισµό στο κοµµάτι της κρουαζιέρας, όπου το λιµάνι του Ηρακλείου ήταν 8ο πανελλαδικά. Τον Σεπτέµβριο του 2020 πήραµε το ρίσκο και ανοίξαµε πρώτοι την κρουαζιέρα στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και ξεκινήσαµε πρώτοι ξανά και το 2021. Αυτό, παρά τους κινδύνους που είχε εκείνη η περίοδος, διότι ο φόβος και η άγνοια γύρω από τον κορονοϊό ήταν στο αποκορύφωµα, νοµίζω πως το κεφαλαιοποιούµε τώρα µε τις εταιρείες που µας εµπιστεύονται. Λειτουργούµε τόσο ως λιµάνι διέλευσης κρουαζιερόπλοιων όσο και ως λιµάνι home port. Φέτος περιµένουµε περίπου διπλασιασµό επιβατών και προσεγγίσεων σε σχέση µε το 2021 και θα ξεπεράσουµε τα νούµερα του 2019 σε επίπεδο προσεγγίσεων, ενώ θα κυµανθούµε πολύ κοντά και σε επίπεδο επιβατών. Περιµένουµε 230 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, 25 από αυτές θα είναι home porting, µε περισσότερους από 250.000 επιβάτες. Είναι άξιο λόγου ότι, ενώ πέρυσι είχαµε 118.000 επιβάτες, κυρίως Γερµανούς, φέτος ανοίγει η βεντάλια και έχουµε ξανά από όλη την Ευρώπη, αλλά και από τις ΗΠΑ, που είναι η βασική αγορά-τροφοδότης της κρουαζιέρας.
- Πώς το λιµάνι του Ηρακλείου µεταβαίνει "πράσινα" µε χαµηλό περιβαλλοντικό αποτύπωµα;
Δίνουµε ιδιαίτερη βαρύτητα ως διοίκηση στο πράσινο προφίλ και την πράσινη µετάβαση. Ολοκληρώσαµε τη συµµετοχή µας στο πρόγραµµα PoseidonMed 2 για σχεδιασµό εγκαταστάσεων υγροποιηµένου φυσικού αερίου. Αφορά δύο δεξαµενές 1.000 κυβικών η καθεµία και µία τρίτη η οποία λειτουργεί ως δεξαµενή εκτόνωσης.
Πολλά κρουαζιερόπλοια που ναυπηγούνται σήµερα χρησιµοποιούν ως καύσιµο το LNG, το οποίο θα λειτουργήσει ως µεταβατικό καύσιµο, αλλά ίσως η χρήση του να συνεχιστεί και µεσοµακροπρόθεσµα. Άρα, εκτιµούµε ότι είναι βασικό ένα λιµάνι να µπορεί να έχει τροφοδοσία στον ανεφοδιασµό των κρουαζιερόπλοιων. Σηµαντικό επίσης είναι το γεγονός πως µε µικρές µεταβολές οι ίδιες εγκαταστάσεις θα µπορέσουν να χρησιµοποιηθούν και για τροφοδοσία σε υδρογόνο. Σύµφωνα µε τις µελέτες, το υδρογόνο θα είναι το τελικό καύσιµο το οποίο θα δώσει τη λύση στις µεγάλες αποστάσεις. Είναι, ωστόσο, ακόµη ακριβό, κάτι για το οποίο σύντοµα η έρευνα και οι τεχνολογικές εξελίξεις θα δώσουν λύσεις.
Το δεύτερο και βασικότερο πρόγραµµα στο οποίο συµµετέχουµε είναι το πρόγραµµα ElectricPort, που θα µας οδηγήσει να κατασκευάσουµε εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης πλοίων στο Ηράκλειο. Είναι ένα πρόγραµµα αξίας περίπου 1,2 εκατ. ευρώ για το κοµµάτι των µελετών, που θα ολοκληρωθούν περί τα τέλη Φλεβάρη - αρχές Μάρτη του 2023. Στις µελέτες µας συµπεριλαµβάνονται θέσεις ηλεκτροδότησης όλων των τύπων πλοίων που θα ελλιµενίζονται στο Ηράκλειο, συµπεριλαµβανοµένων κρουαζιερόπλοιων και πλοίων της ακτοπλοΐας και των εµπορικών. Και πιστεύουµε ότι θα είµαστε το πρώτο λιµάνι της χώρας το οποίο θα καταφέρει να κάνει εγκαταστάσεις cold ironing στην Ελλάδα.
To cold ironing µειώνει δραστικά το περιβαλλοντικό αποτύπωµα του λιµανιού και των καραβιών κατά τη διάρκεια του ελλιµενισµού. Για εµάς είναι ένα εµβληµατικό έργο. Έχω προτείνει και στο ΤΑΙΠΕΔ και στο υπουργείο Ναυτιλίας να το συµπεριλάβουν στις προαπαιτούµενες επενδύσεις για τον µελλοντικό αγοραστή.
Ένα άλλο σηµείο στο οποίο στεκόµαστε είναι το κοµµάτι της αειφορίας. Προχωρήσαµε πέρυσι µαζί µε τον Δήµο του Ηρακλείου στο να ζητήσουµε αξιολόγηση από τον Διεθνή Οργανισµό GSTC του προορισµού και του λιµένος σχετικά µε την αειφορία. Λάβαµε ένα αρκετά υψηλό σκορ ως λιµάνι, όσο και ως πόλη, και σχεδιάζουµε µαζί µε τον Δήµο Ηρακλείου τα επόµενα βήµατα που θα µας οδηγήσουν στην οριστική πιστοποίηση του Ηρακλείου ως αειφόρου προορισµού.
Πηγή: capital.gr